Hoe spaarprogramma’s klanten behouden en klantoyaliteit verbeteren

12 april 2021

Het opbouwen van een stabiel klantenbestand is een van de meest essentiële aspecten van elk bedrijf dat actief is in de digitale wereld, vooral voor online verkopers. Het is echter veel belangrijker om deze klanten te behouden en een duurzame relatie met hen op te bouwen.

Consumenten hebben tegenwoordig talloze opties om uit te kiezen, vooral omdat de markt verzadigd is met een scala aan aanbiedingen. Wil een consument een bepaald bedrijf boven een ander selecteren, dan moet dat bedrijf iets waardevols bieden. Dit is precies waarom bedrijven steeds innovatiever en creatiever worden en allerlei beloningssystemen en loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen om hun klanten te koesteren.

Een van deze innovaties is het punten spaarpogramma. Een spaarpunten programma is een transparant vergoedingssysteem waarbij klanten in plaats van kortingen worden beloond met punten. Deze methode is behoorlijk effectief gebleken bij het verleiden van klanten. Hier zijn een paar manieren waarop spaarpuntenprogramma’s kunnen helpen bij het behouden en loyaliteit van klanten:

Een bewezen aanpak

Zoals je zou denken, belonen loyaliteitsprogramma’s mensen voor hun loyaliteit aan een merk. Ze zijn bedoeld om bestaande klanten aan te moedigen om herhaalaankopen bij dezelfde aanbieder te stimuleren. Klanten zijn dol op deze programma’s omdat ze hen niet alleen het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden, maar ze tegelijkertijd ook beloond worden. Ondertussen verbeteren veel bedrijven hun retentiepercentages met spaarpuntenprogramma’s.

Een spaarpuntenprogramma is een zeer aantrekkelijk loyaliteitsprogramma dat klanten gedenkwaardige prijzen en beloningen biedt. Veel bedrijven vertrouwen op dergelijke loyaliteitsprogramma’s om hun retentiegraad te verbeteren, vooral omdat het veel duurder is om nieuwe klanten aan te trekken dan om ze te behouden.

Effectiever dan kortingen

Kortingen bestaan al heel lang en zijn heel goed in het tonen van waardering aan klanten terwijl ze worden beloond voor loyaliteit. Spaarpuntenprogramma’s bieden klanten echter een hogere waarde omdat ze hen uitnodigen om geld terug te verdienen tijdens het uitgeven.

Door contant geld of punten terug te betalen in plaats van een korting aan te bieden, hebben klanten meer flexibiliteit bij hun aankopen vanwege het geld dat ze als beloning zouden kunnen krijgen. Op deze manier kunnen ze verder zoeken en zelfs later terugkomen om te kijken of iets hen interesseert.

Het bevordert verkopen

Een groot voordeel dat merchants kunnen gebruiken in spaarpuntenprogramma’s, is dat ze hun bereik verder kunnen vergroten terwijl ze zichzelf promoten. Omdat een spaarpuntenprogramma handiger is dan andere methoden, is de kans groot dat tevreden klanten het merk gaan promoten en aanbevelen aan anderen.

Waarom u een spaarprogramma moet implementeren

Loyaliteitsprogramma’s, zoals punten spaarprogramma’s, zijn een effectieve benadering om klanten te behouden en waardering te tonen voor hun terugkerende klanten. Verkopers die op zoek zijn naar een eenvoudig maar kosteneffectief loyaliteitsprogramma, zouden dit programma kunnen overwegen. 

Vaak is het niet eens nodig om zelf dit programma op te zetten. Er zijn verschillende loyaliteitsprogramma’s waar je als (web)shop aan kan deelnemen. Een voorbeeld van een punten spaarprogramma is Ippies. Hiermee kunnen klanten gratis extra ippies sparen die in te wisselen zijn voor kortingen en cadeaubonnen. Sinds kort is het mogelijk om met Payconiq automatisch ippies punten te sparen. Hierdoor hoef je niet meer in te loggen bij Ippies als je een betaling doet op een aangesloten webshop en is het ook mogelijk om in fysieke winkels automatisch punten te sparen. 

Bent u op zoek om uw eigen loyaliteitsprogramma op te zetten of wilt u een unieke betalingsoplossing uitproberen? Bekijk Payconiq vandaag nog. We bieden namelijk eenvoudige betalingen voor merchants via QR-codes, kortere afrekentijden en integratie met loyaliteitsprogramma’s zoals Ippies, gratis!

Meer informatie over Ippies